Už od narození mých dětí přemýšlím, jak jim nenásilnou formou a hrou přiblížit algoritmické myšlení, naučit je myslet kriticky a vychovat z nich osobnosti. Respektive vychovávat je tak, ať nepotlačím jejich osobnost. Ale to bude na jiný článek.

Dlouhá léta jsem hledal ideální metodu, pomůcku, jak děti učit nejen programovat, ale hlavně myslet algoritmicky, naučit se problém rozdělit na dílčí části a ty potom postupně řešit. Někdy loni jsem na razil na geniální řešení Ozobot. Ozobot BIT je triviální malý robůtek, který má 5 čidel pro sledování cesty a její barvy, barevnou LED, dvě kolečka a tlačítko na vypnutí.

To zní velmi jednoduše, jaké jsou jeho možnosti? Nejen pro nejmenší děti je vhodná metoda hraní s robotem na papíře kreslením cest a barevných kódů, které umí zpracovat. Pro zkušenější je možné robota programovat například pomocí tabletu. Výsledný program se do robota nahraje položením robota na obrazovku a blikáním části obrazovky různými barvami, čímž se provádí datový přenos. Elegantní, jednoduché, funkční, zábavné.

Ozobot kroužek

Rozhodl jsem se uspořádat v naší obci na obecním úřadě kroužek pro malé děti. Kluci už chodí do hasiče a fotbalu, tak proč dětem nepřinést kroužek z 21. století. Účast byla hojná, musíme tedy najít optimální termín pro pravidelná setkání. Možná začnu také uvažovat o kurzu pro tatínky, když jsem viděl, jak do toho byli zapálení :-)