Jak to celé začalo? Tuto historku jsem říkal snad stokrát, ale vlastně nikdy nenapsal. Je to škoda, pustím se do toho :-)

Myslím si, že lenost je největší motor lidstva. Člověk vynaloží ohromné množství úsilí, aby si ulehčil práci. Stejné to bylo u mě. Rád fotím a ukazuji svoje fotky. Před 12 lety to nebylo snadné jako dnes. Musel jsem vzít negativy, naskenovat je, na CD jsem dostal obrovské obrazové soubory, které nahrát na internet, nebo poslat bylo sice možné, ale ohromně nepraktické. Proto jsem musel fotky zmenšit na 700px, náhledy na 100px, vytvořit HTML galerii a nahrát někam na hosting, získat URL adresu a tu pak poslat emailem kamarádům a známým.

Aby se člověk pochlubil fotkami, musel vynaložit spoustu úsilí, nehledě na technické dovednosti. Vytvořil jsem si proto z lenosti program, který vše dělal automaticky, generoval všechny soubory, pak stačilo jen nahrát výsledek na hosting. Říkal jsem o tom programu kamarádovi, moc se mu líbil a chtěl ho taky použít, ale nevládl slovům, jako je hosting, FTP a tak dále, tak mě napadlo, vyřešit i tuto publikační část a o všechno se postarat. Pracovně jsem celý projekt nazval iAlbum a pustil se do díla.

rajčaťáci v červeném

Myšlenka byla triviální, člověk pustí program, označí adresář s fotkami, napíše název alba a program se o všechno postará a vrátí mu rovnou URL adresu, kterou pak rozešle dál. Tím pádem bude zajištěné i rychlé šíření celé služby. Později se ukázalo, že jeden nahrávač fotek generuje 10 návštěvníků. No a z 10 návštěvníků se vždy zrodí nějaký ten nahrávač, takže tu máme krásné perpetuum mobile :-)

Rajčatové servery v roce 2009

Naštěstí v té době jsem se v práci příliš intelektuálně nenadřel a že by mě nějak příliš bavila, to se nedá říct. Závazky žádné, takže jsem 8 hodin pracoval v práci, 4 hodiny spal a zbývajících 12 hodin se bavil programováním mého vysněného projektu. Bylo to v době, kdy byl hitem Napster (chtěl jsem stejně úspěšnou službu) a já měl za sebou školní komunitní projekt „Skupina“ pro sdílení podkladů do školy, rozvrhů, taháků a komunikaci v třídní skupině, později s podobnou službou přišel Seznam se jménem Spolužáci. Říkal jsem si, že asi nemám špatné nápady, jen je dotáhnout do konce a víc rozšířit.

Nápad i čas jsem měl, zbývalo jen vymyslet jméno projektu. Bylo mi jasné, že pro snadnou zapamatovatelnost se projekt nesmí jmenovat iAlbum, fotoalbum, fotky a co já vím co ještě. Zkoušel jsem různá jména, problém byl v obsazených doménách. Inspirací pro ovoce a zeleninu byl web hosting Banán.cz, kdo čekal Apple, bude zklamaný, v té době jsem byl poblouzněný uživatel Windows. Hledal jsem dál a našel volnou doménu „rajce“, bohužel pouze s koncovkou „.net“.

část prvního týmu Rajčete

Asi po roce vývoje jsem pustil do světa první verzi. První email jsem poslal všem kamarádům, kde jsem vysvětloval o co jde a proč službu používat. To bylo vše. Veškeré náklady na marketing. V dnešní době mi přijde až neuvěřitelné, jak snadné to je, když se člověk trefí. Navíc jsem celý projekt programoval sám. Od Windows aplikace pro zmenšování a nahrávání fotek, přes serverové API, databázi, publikační stránky, až po AJAXové prohlížení fotek. To bylo jedno ze dvou kouzel. Při prohlížení fotek se nepřekreslovala celá stránka, ale pouze fotka a nadpis. V té době velmi inovátorské. Rajče tak zvládalo velký nápor návštěvnosti na repasovaném kancelářském počítači sloužícím jako server. Tím druhým kouzlem bylo zmenšování fotek na straně klienta. Tento přístup měl samé výhody. Nahrávání na server bylo velmi rychlé, nezatěžovalo nám server a fotky nezabíraly mnoho místa.

Po půl roce od spuštění se začalo o službě psát v médiích a začali se ozývat první investoři a zájemci o koupi. Asi po roce a půl od spuštění jsem se dohodl s mediálním domem Mafra o koupi.

tak vypadalo Rajče v době prodeje 2007

Není bez zajímavosti, že s nulovým rozpočtem na marketing se mi podařilo rozjet službu, kterou před koupí používalo 120 tisíc reálných uživatelů měsíčně. Přesně takovou návštěvnost docílali Nova s jejich pokusem o konkurenci Galerie.cz a to si jistě pamatujete, jak vehementně službu propagovala v Televizních novinách a všude možně. Inu, dobrý produkt marketingem nenahradíš.

rajče a konkurence

Rajče a české sociální sítě, měsíční návštěvnost RU, zdroj Netmonitor.cz

Návštěvnost Rajčete se ustálila na 1 milionu reálných uživatelů měsíčně a stalo se tak největší českou sociální sítí (zdroj Netmonitor.cz, oficiální měření návštěvnosti v ČR). Velké modré F zabilo všechny české projekty až na Rajče. V době největší slávy Rajče používala pětina českého internetu.

Aktuálně Rajče ukládá více než miliardu fotek.

Na na úplný závěr jedno vysvětlení, tento blog jsem psal před 3 lety, teď je tomu 13 let a já odešel. Mám čas bilancovat a dodělávat resty, proto i vydávám tento příspěvek.

PS: Pokud bude zájem, tak s odstupem času sepíšu, jaké to bylo pracovat pro velkou mediální skupinu a jak se má spolupráce měnila v čase…

část druhého týmu Rajčete